Merin kynästä

Mihin hyvää myyntitekstiä tarvitaan?

Mitä tahansa kun kirjoitan, kysyn ensimmäisenä itseltäni totisena: miksi kirjoitan tätä? Mikä on tekstin tarkoitus? Myydä tuote? Antaa tietoa? Täyttää tyhjä aukko kotisivulla hakukoneoptimointitarkoituksiin?

Tieto ei välity, jos teksti ei ole selkeää 

Mikään ei tympeytä niin, kuin etsiä tositarkoituksella tietoa asiasta tai tuotteesta, mutta joutua lukemaan epämääräistä selostusta moneen kertaan kulmat kurtussa siltikään täysin ymmärtämättä. Näin lukija saadaan tuntemaan itsensä vähän tyhmäksi ja sekös tympeyttää vielä enemmän. Epäselkeä kirjoitustapa tekee virkkeistä kryptisiä, niissä on vääriä viittauksia ja asiaan kuulumattomia sanavalintoja. Liian pitkät virkkeet taas tekevät tekstistä labyrintin: lukija kelaa epätoivoisesti sepustusta moneen kertaan edes takaisin päästäkseen kärryille viestistä. Pilkuta, tai ainakin pisteytä, hyvä ihminen!

Hyvin kirjoitettu myyntiteksti otetaan vakavasti 

Monikaan myyntitykki ei ole kielioppikone, mutta myyntihommissa ammattiapuun olisi enemmän kuin suositeltavaa turvautua. Itselläni rikkaimmat vuodet myyntialalla ovat olleet kiinteistönvälityksen parissa, tunnen siis alan konnuudet ja ammennan esimerkkejä tästä monivivahteisesta ammattikunnasta.

Kiinteistönvälitys on bisnes, jossa asiakas luottaa välittäjälle myyntiin arvokkaimman omaisuutensa: oman kotinsa. Välittäjä laatii kauppakirjan ja huolehtii lain kiemuroiden noudattamisesta kaupan eri vaiheissa. Suuren luottamuksen arvoinen tehtävä siis kyseessä. Miksi sitten kiinteistönvälittäjä kuvittelee potentiaalisen toimeksiantajan valitsevan välittäjän, joka ei mainostensa perusteella osaa edes kirjoittaa? Sama pätee, myit sitten asuntoja tai leivänpaahtimia. Kun myyjä näkee vaivaa tarjotessaan asiakkaalle oikeakielisiä ja sujuvia tuotetekstejä, hän osoittaa kunnioitusta asiakastaan kohtaan.

Myyntitekstit palvelevat potentiaalisia asiakkaita

Ei firman omistajaa tai työntekijöitä. Moni vanhemman koulukunnan yrittäjä on sitä mieltä, että hänen ydinbisneksensä ollessa esimerkiksi auton renkaiden myynti, on ihan sama millä tyylillä renkaiden myyntitekstit kirjoitetaan ja mitä siellä kotisivulla lukee. Metsään menee! Kyseisen yrittäjäveljen potentiaalisiin asiakkaisiin kuuluvat kaikki auton omistajat, myös se osa kansaa, joka arvostaa hyvää kieltä ja luottaa vain järjellä kirjoitettuihin mainoksiin. 

Myös minä, autoileva kieli-ihminen, tarvitsen silloin tällöin uudet renkaat, enkä varmasti mene niitä ostamaan firmasta, joka manostaa lehres kevät tarjoustaan aut. Renk. 295 ens ens maanantaina. Mahtavatko edes osata kirjata hintaa kassakoneeseen oikein?

Hyvä sisältö menee hukkaan kehnossa ulkomuodossa

Moni kirjoittaa älyttömän mielenkiintoista ja rikasta tekstiä loistoaiheista, mutta on vaan yksinkertaisesti huono kieliopissa vaikkapa lukihäiriön takia. Tällaisten kirjoittajien tulisi ehdottomasti viilauttaa tekstinsä priimaksi ammattilaisella, jottei hyvä tarina hukkuisi turhauttavaan ortografiaan. Kekseliäs sisällöntuottaja ei automaattisesti ole hyvä pilkunviilaaja.

Kielioppivirheet tappavat lukuinnon

Vaikka asia olisi kuinka mielenkiintoinen tahansa ja asiakas X palaisi halusta tietää lisää autonrenkaista, ihminen ei vain yksinkertaisesti jaksa lukea tuoteselostusta, joka vilisee kiroitusvirheitä, yhdys sanat kirjoitettunaerikseen tai muuten vaan päin honkia on koko teksti ja tökkivää. Jos toistoa täynnä toistava teksti toistaa samoja sanoja toistamiseen, vaikuttaa firman mainosnikkari lähinnä alakoululaiselta aineenkirjoittajalta. 

Myöskään laverteleva kirjoitustapa ei myy. Tykki mainos on napakka, tarvittaessa jopa sähäkkä. Kiehtovan mainostekstin tulee soljua aivoihin kuin kevätpuro, kylmän viileästi ja itsevarman tyylikkäästi, muuten se ei tee vaikutusta ja saa asiakasta toimimaan.

Kielikellon erinomainen artikkeli kielenhuollon keinoista astetta syvemmin:
https://www.kielikello.fi/-/kielenhuolto-kirkastaa-viestintaa